Få styr på ESG-krav, grønne regnskaber, indkøb, salg, kommunikation og ledelse
Få følgesskab som leder
Den Offentlige Lederuddannelse (DOL)
Tonede forløb med moduler fra Den Offentlige Lederuddannelse (DOL)
KHS Kompetence er din virksomheds naturlige sparringspartner
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Økonomiske metoeder og teorier
Arbejdsmarkedsuddannelser
Den Offentlige Lederuddannelse (DOL)
Tonede forløb med moduler fra Den Offentlige Lederuddannelse (DOL)
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supporterer og bygger bro
Vi har modtaget dine oplysninger og vil vende tilbage til dig så hurtigt som muligt.
En hel diplomlederuddannelse særligt tilpasset velfærdsområdet. Uddannelsen er praksisnær og relevant, fordi du arbejder med dine egne problemstillinger fra hverdagen – og omsætter teori til konkrete løsninger i din organisation.
Dig selv som leder. Fokus på din personlige lederrolle, selvindsigt og udvikling af dit lederskab. Du arbejder med egne erfaringer og får værktøjer til at styrke din lederidentitet.
Ledelse af medarbejdere. Fokus på relationer, motivation og udvikling af medarbejdere. Du lærer at skabe rammer for trivsel, engagement og effektivt samarbejde.
Organisation og forandring. Fokus på organisationens dynamik og forandringsprocesser. Du får indsigt i, hvordan du kan lede på tværs og skabe bæredygtige forandringer.
Du kan vælge valgfag enkeltvis efter interesse eller kombinere dem i et synergiforløb, der understøtter din samlede udvikling.
Uddannelsen rundes af med en specialeopgave, hvor du binder en sløjfe på hele læringsforløbet. Her arbejder du med en selvvalgt problemstilling fra din egen praksis og viser, hvordan du kan anvende din nye viden i konkrete resultater.
Vi tilbyder al den vejledning, du har brug for i forløbet.
Styrket lederidentitet og personlig udvikling
Kompetencer til at lede medarbejdere i velfærdsområdet
Viden om organisationer og forandringsledelse
Mulighed for at arbejde med egne problemstillinger under hele forløbet
En afsluttende opgave, der skaber direkte værdi i din organisation
Erfarne og dygtige undervisere
60 ECTS-point og anerkendt kompetence
Papir på dine kompetencer – og en stærkere faglig profil
Der er mulighed for at søge midler fra kompetencefond. Spørg din kompetencefond.
Mail: info@centerfordiplomledelse.dk / info@khskompetence.dk / Tel.: 91346652
__________________________________________________________________________
Eksamenerne er mundtlige og tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger fra deltagernes egen arbejdsplads.
Du går til eksamen i dit eget arbejde – og får dermed direkte værdi og anvendelse af din læring.
Læs om de 3 obligatoriske moduler, 3 valgmoduler og specialemodul herunder:
10 ECTS-point
Styrk dine lederevner såvel personligt som fagligt, og vær den leder du selv ønsker. Få rodfæste i din rolle som leder, og bliv endnu skarpere til at håndtere komplekse lederopgaver.
Modulet bygges op over en række temaer og perspektiver på det personlige lederskab og forandring (set dels som personlig forandring, dels som en kommunikativ opgave) inkl. grundlæggende tema om dataindsamling:
Den ledelsesmæssige udfordring for den offentlige leder
Ledelse set eksistentialistisk, ud fra organisationens strategi og meningsskabelse
Ledelse set ud fra et filosofisk perspektiv, herunder metoder til skabelse af eftertænksomhed og refleksion. Etik og identitet
Lederens varetagelse af kommunikative opgaver og personlige kommunikationsstrategier
Lederen som oversætter, værdsætter og skaber af forandring via sproget
Lederen og ledelse set ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv, herunder autenticitet, følgeskab og autoritet. Positiv psykologi for lederen.
Lederen som undersøger: indsamling af primært kvalitative data og fortolkning heraf
Ledelse og modstillinger, herunder leadership kontra management
10 ECTS-point
Styrk dit samarbejde med medarbejderne og få værktøjer til at udvikle dine medarbejderes faglighed til gavn for opgaveløsningen.
Her får du konkrete værktøjer og viden til at udvikle din organisation. Du bliver klædt på med teori, som du lærer at omsætte til praksis til at håndtere konkrete problemstillinger i en ledelsesmæssig sammenhæng.
Du lærer at få øje på samt igangsætte udvikling og læring i din medarbejdergruppe og bliver styrket i at udvikle konstruktive dialoger med medarbejderne til at imødegå konflikthåndtering.
Ledelse i en forandringstid
Forandring er blevet en fast del af hverdagen i både offentlige og private organisationer. Kravene til ledelse ændrer sig markant, og det stiller nye forventninger til dig som leder.
Vi tilbyder et målrettet forløb i ledelse af medarbejdere i en forandringstid, hvor vi bygger på den nyeste forskning og praksisnære erfaringer.
Hvorfor vælge os?
Vi følger forskningen tæt og omsætter den til konkrete værktøjer, du kan bruge i hverdagen.
Vi styrker din evne til at skabe psykologisk tryghed, så medarbejdere tør tage ansvar og bringe deres faglighed i spil.
Vi giver dig metoder til at balancere styring og facilitering, så du kan lede med både overblik og tillid.
Vi lærer dig at bruge data og ledelsesinformation som et aktivt redskab i beslutninger.
Vi hjælper dig med at udvikle en kultur, hvor dialog, refleksion og fælles mål er drivkraften.
Resultatet
Du står stærkere som leder i en tid præget af forandring. Du får kompetencer til at skabe engagement, samarbejde og kvalitet, og du bliver i stand til at lede både mennesker og processer med klarhed og ro.
Vil du være klædt på til fremtidens ledelse?
Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan styrke dig og din organisation.
10 ECTS point
På dette modul får du værktøjer til at identificere og analysere problemstillinger og dilemmaer i din organisation med henblik på realisering af organisationens mål.
På modulet arbejdes med følgende temaer:
Den offentlige organisation, kultur, processer og relationer til omverden – organisering og meningsdannelse
Strategi og styring i den offentlige organisation (det store og det lille fællesskab) – opgave og faglig ledelse.
Samskabelse med omverden (borgere og virksomheder/frivillige organisationer
Økonomi og ressourcestyring i den offentlige organisation
Faglig ledelse i den offentlige organisation
Bliv en dygtigere leder!
5 ECTS-point
Generelt arbejdes på modulet med midler som refleksion, dialogisk samtale, værdiorientering, positionering og handlingskraft og hvor den offentlige leder har en central position i at iscenesætte.
På modulet sættes fokus på den ”ny lederrolle” og lederens ”kommunikative kompetencer”, mere specifikt på lederen som den coachende dialog-partner i en offentlig organisatorisk sammenhæng og i et ledelsesmæssigt perspektiv.
5 ECTS-point
Det centrale begreb vil være ’mødet’ mellem mennesker i bred forstand og de processer, der knytter sig hertil. Modulet vil have fokus på møder, processer og projektforløb og de tilknyttede dynamikker, men også sammenhængen til organisationens strategiske/taktiske målopfyldelse, effektivitet, kvalitet, læring og trivsel.
Den faglige struktur bygges op om følgende tematikker:
Facilitering af møder, der giver mening
Facilitering af netværk og videndeling
Kommunikation og sprog i forhold til procesledelse og facilitering
Facilitering i den offentlige organisation, der er team- og gruppebaseret
Ændrings- og forandringsstrategier i den offentlige organisation – hvordan facilitere vedtagne ændringer
5 ECTS-point
Bliv den leder, der både styrer forandringer og mestrer dem med lethed. Dette uddannelsesforløb i forandringsledelse er din nøgle til at forstå de dybtliggende menneskelige mekanismer bag enhver forandringsproces og lære, hvordan du leder dig selv, dine medarbejdere og din organisation godt gennem forandringsprocesser.
Med dette forløb får du teoretisk viden og praktiske redskaber, som ruster dig til at navigere gennem selv de mest komplekse forandringsprojekter. Vi tager dig med på en rejse gennem tænkning, planlægning, udførelse og forankring af forandringer, uanset om de er små dagligdags forandringer eller store organisatoriske omvæltninger.
Vores tilgang bygger på de nyeste erkendelser inden for teorier og metoder, som giver dig nøglen til at forme den ønskede adfærd i din organisation. Med denne viden i hånden kan du skabe en kultur, hvor forandringer ikke blot sker, men bliver en naturlig del af organisationens kultur.
Tag det første skridt mod at blive en god forandringsagent i din organisation.
15 ECTS-point
Her lærer du selvstændigt at kunne identificere og analysere en kompleks, ledelsesmæssig problemstilling under anvendelse af udvalgte teorier og metoder – og kunne vise afprøvning af ledelsesmæssige handlemuligheder i praksis.
Specialets tema, problemstilling, problemformulering og undersøgelsesdesign fastlægges således af den studerende, men skal godkendes (problemformulering) af påsat vejlede/studieleder. Væsentligt her er, at tema og problemstilling baserer sig på egen organisatorisk praksis, og at problemstillingen i sig selv rummer kompleksitet.
Det faglige indhold adresserer typisk tematikker, problemstillinger og teoretisk basis fra de forudgående standard- og valgmoduler.
Adgangskravet til modulerne er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Prøve i modulerne tilrettelægges i overensstemmelse med mulighederne i prøveallonge til studieordningen for Diplomuddannelsen i Ledelse, version 01.01. 2021:
Coaching
Der anvendes en mundtlig prøveform, som giver deltageren mulighed for at demonstrere færdigheder i brug af coaching som ressource for ledelse af medarbejdere (individ eller gruppe).
Bedømmelsen bliver således:
Mundtlig prøve (30 minutter) med afsæt i synopsis (1-2 A4-sider).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Ledelse og facilitering
Skriftligt produkt: synopsis, max 4-5 sider, efterfulgt af mundtlig prøve. Synopsis omfatter opgaveløsers udkast til drejebog for et møde i bred forstand og beskriver i øvrigt kort opgaveløsers position og organisatoriske kontekst.
Kombinationsprøve: skriftligt produkt (synopsis) og mundtlig prøve (30 minutter).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Bedømmelse i henhold til 7-trinsskalaen.
Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer
Der udarbejdes et miniprojekt med et omfang, svarende til 5-8/10-16 A4- side ved gruppefremstillet produkt inkl. problemstilling og problemformulering. Der stilles krav om, at dataindsamling indgår i miniprojektet.
Kombinationsprøve: skriftligt produkt (miniprojekt) og mundtlig prøve (30 minutter).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Opfylder du adgangskravene til direkte optagelse, kan du hente, udfylde og sende ansøgningsskema til os med det samme.
Ansøgningsskema - opstart 29. januar 2026 (pdf) - Alle 3 valgmoduler samlet
Ønsker du kun at deltage på ét eller to af modulerne kan du hente ansøgningsskemaer til de enkelte valgmoduler her:
Ansøgningsskema - opstart 29. januar 2026 (pdf) - kun Coaching
Ansøgningsskema - opstart 23. marts 2026 (pdf) - kun Den faciliterende leder m. Ledelse og facilitering
Ansøgningsskema - opstart 12. maj 2026 (pdf) - kun Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Udvikle ledelsesidentitet og praktisere personligt og fagligt lederskab professionelt gennem refleksion, kommunikation og handling i forhold til den offentlige organisations behov og opgaveløsning for borgere og brugere.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier, metoder og praksis inden for personligt og fagligt lederskab.
Teorier og metoder om ledelseskommunikation og betydningen heraf i offentlig praksis
Sammenhængen mellem værdier, ledelsesidentitet, ledelsesetik og professionelt lederskab.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Identificere, analysere og gøre brug af teorier og metoder til at skabe mening og legitimitet samt udvikle tillid og samarbejdsevne gennem sit personlige lederskab.
Vurdere og anvende ledelseskommunikative metoder til at engagere og udvikle følgeskab, herunder faglig udvikling og forandringstiltag i egen organisation.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Håndtere komplekse ledelsesmæssige problemstillinger i et helhedsorienteret perspektiv under iagttagelse af egne værdier og etik i det personlige lederskab
Udvikle egen kommunikativ og refleksiv ledelsespraksis i forhold til interne og eksterne relationer og interessenter, herunder at kunne oversætte og bidrage til at omsætte forandring og strategiske tiltag til praksis i egen organisation.
Identificere egne læringsbehov og tilrettelægge egen kompetenceudvikling til styrkelse af det personlige og faglige lederskab.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Udvikle og lede professionelle samarbejdsformer, der understøtter kompetencer, kvalitet og resultater i forhold til den offentlige organisations borgere og brugere.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende har viden om og forståelse af:
Samfundsmæssige og organisationsspecifikke rammevilkår og ressourcer med betydning for de professionelle relationer i og uden for den offentlige organisation.
Teorier om magt, motivation, konflikter, læring og arbejdsmiljø.
Teorier om og metoder til professionelle samtaler.
Teorier om og metoder til personale- og kompetenceudvikling.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Identificere, analysere og gøre brug af teorier og metoder til at indgå i professionelle samtaler og relationer med medarbejdere og andre interessenter i og uden for den offentlige organisation.
Strukturere og udvikle samarbejdsforhold, relationer og arbejdsmiljø i egen organisation ved anvendelse af teknologier, metoder og data.
Anvende ledelsesinformation og metoder til at understøtte medarbejdernes læring og faglige udvikling, individuelt og i fællesskaber.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Etablere, udvikle og lede relationer, der understøtter samarbejde, arbejdsmiljø, kvalitet og resultater i forhold til løsning af den offentlige organisations opgaver.
Lede udviklings- og læringsforløb på arbejdspladsen med henblik på realisering af den ønskede effekt for faglighed, arbejdsmiljø og opgaveløsning i organisationen.
Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forhold til ledelse af samarbejde og faglig udvikling.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Arbejde med samspillet mellem ledelse, organisation, styring og strategier med henblik på realisering af den offentlige organisations mål.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om, forståelse af og kan reflektere over:
Teorier om offentlige organisationer, kultur, processer; herunder den offentlige organisation i relation til samfundets øvrige aktører.
Teorier om strategi og offentlig styring, samt metoder til proces- og opgaveledelse.
Teorier om offentlig økonomi- og ressourcestyring.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Identificere, analysere og vurdere sammenhænge mellem organisationsstruktur, -kultur, -processer, strategier og ressourcemæssigt grundlag i egen organisation – og på denne baggrund kunne begrunde og udvælge relevante organiseringsmodeller.
Identificere, analysere og vurdere strategiske, organisatoriske og ledelsesmæssige behov og udviklingsmuligheder på baggrund af udvalgte data.
Vurdere rammevilkår for eget ledelsesrum og identificere muligheder for styringsmæssige og strategiske tiltag, samt kunne formidle disse til medarbejdere og andre relevante interessenter i og omkring organisationen.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Indgå i den offentlige organisations styringsmæssige og strategiske processer, vurdere tiltag og oversætte sådanne til den konkrete kontekst, så der skabes mening og legitimitet i samspil med organisationens interessenter, herunder borgere og brugere.
Udvikle og planlægge styringsmæssige og strategiske tiltag inden for eget ledelsesmæssige handlerum og iværksætte implementering, forandring og forankring heraf.
Perspektivere og håndtere problemstillinger med fokus på implementering og forankring tværorganisatoriske processer.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Udvikle og implementere coachingprocesser i lederskabet samt lede og gennemføre coachingsamtaler på individ- og teamniveau inden for den organisatoriske kontekst.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende har viden om og forståelse af:
Teorier om og metoder til at arbejde med ledelsesmæssig coaching og reflektere over anvendt praksis forbundet hermed.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Rammesætte og initiere coachende processer i egen offentlige organisation samt vurdere og anvende ledelsesmæssig coaching under hensyntagen til etiske overvejelser forbundet hermed.
Vurdere og vælge mellem forskellige tilgange til arbejdet med coaching i forhold til egen organisation og egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer samt begrunde egen ledelsesmæssig og organisatorisk coachingpraksis i forhold hertil.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Lede, udvikle og gennemføre coachingprocesser og – samtaler inden for eget organisatoriske område.
Identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til anvendelse af coaching og coachende processer i organisationen.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at:
Lede og facilitere relationelle processer i mindre og større grupper med henblik på at skabe læring, udvikling og fornyelse i organisatoriske sammenhænge.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende:
Har viden om, forståelse af og kan reflektere over teorier og metoder, som belyser og adresserer de dynamikker, der med ledelsesmæssigt perspektiv udfolder sig mellem mennesker i det relationelle rum på gruppe- og organisationsniveau.
Færdigheder
Det er målet at den studerende:
Kan navigere i spændingsfeltet mellem fokus på indhold og fokus på proces og gennem sproglige handlinger lede og skabe involvering, læring og nye handlemuligheder.
Kan analysere det organisatoriske behov for relationelle processer under iagttagelse af de muligheder og begrænsninger, der ligger i henholdsvis en lederrolle og en konsulentrolle.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende kan:
Designe og gennemføre relationelle processer i sammenhæng med organisationens behov.
Lede og facilitere relationelle processer i form af møder, teamudvikling, forandringer, workshops, projektaktiviteter og lignende.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Varetage og gennemføre forandringsprocesser i egen, offentlige og/eller politisk styrede organisation og til at initiere, lede og gennemføre forandringsprocesser med henblik på udvikling og fornyelse.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier og modeller om forandrings- og udviklingsledelse i offentlige organisationer i lyset af moderniserings- og reformstrategier, strukturændringer fusioner og samspillet mellem privat og offentlig sektor.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Vurdere teorier, metoder og indsamlet data i forhold til forandringsledelse i egen organisation.
Begrunde egen ledelsesmæssige praksis i teorier, metoder og indsamlede data fra egen organisation.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Håndtere komplekse problemstillinger i forhold til ledelse af forandringsprocesser og implementering af moderniserings- og reformstrategier.
Identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af forandringsprocesser i den offentlige sektor.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Kvalificere deltagerne til selvstændigt at identificere, reflektere over og analysere tværfaglig og praksisnær ledelsesproblemstillinger i en offentlig organisation. På det grundlag arbejde med løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af relevant teori og metode, samt formidle disse til relevante aktører.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier og metoder i forhold til egen ledelsesmæssig og organisatorisk praksis og den valgte problemstilling.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Kunne begrunde valget af ledelsesteorier og undersøgelsesmetoder som grundlag for analyse af den valgte problemstilling.
Kunne formidle komplekse problemstillinger, analyseresultater og ledelsesmæssige beslutninger til relevante interessenter i og uden for organisation.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
På reflekteret baggrund udvikle og begrunde valg af løsninger og handlinger for komplekse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger.
Udvikle egen ledelsespraksis og ny viden i samspil med organisationens udvikling.
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.