Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
Kvalitetsarbejdet på KHS har til formål at sikre en høj kvalitet i alle vores uddannelser, kurser og øvrige aktiviteter.
Kvalitetsarbejdet er således en hjørnesten i KHS virke. Vi arbejder kontinuerligt med at understøtte og sikre eleverne og kursisternes læring samt faglige og sociale trivsel, så alle elever og kursister udvikler sig og bliver så dygtige som de kan, og således også bliver attraktive for aftagerne.
God kvalitet hos os forstår vi som;
Evnen til at levere undervisning på et højt fagligt niveau, der udfordrer den enkelte til at opnå de bedst mulige resultater.
Sikre undervisningsdifferentiering, så elever og kursister oplever at blive mødt der, hvor de er, og får de bedst mulige betingelser for faglig og personlig udvikling.
Sikre social og personlig trivsel, hvor hjælp og støtte altid er indenfor rækkevidde
Forpligtende samarbejder med erhvervslivet og videregående uddannelsesinstitutioner med henblik på at styrke elever og kursisters merkantile dannelse og kompetencer.
KHS Kompetence på Køge Handelsskole vil gerne sikre, at undervisningen på AMU-forløb er af høj kvalitet, herunder at undervisningen tager udgangspunkt i de mål, der er udarbejdet for den enkelte AMU-uddannelse. Det er vigtigt, at alle har en fælles forståelse af, hvad god kvalitet er. Dette gælder både for undervisere, kursister, virksomheder og arbejdsmarkedet - men også for ledelse og det administrative personale.
Vi skal sikre, at
kursisterne opnår de kompetencer, der er gældende for målet
de opnåede kompetencer er relevante for såvel deltagere som for virksomheden/arbejdsmarkedet
Vores udgangspunkt for arbejdet med kvalitetssikring af AMU er kvalitetscirklen, der er Børne- og Undervisningsministeriets anbefalede model for arbejdet med kvalitet i arbejdsmarkedsuddannelserne.
En del af denne kvalitetssikring er også brugen af ”AMUkvalitet" for at måle og udvikle kvaliteten på AMU-kurserne.
* Fra 1. marts 2016 til 31. december 2023 evaluerede AMU-kursister i Viskvalitet.dk, som havde en skalering fra 0-10.
Fra 1. januar 2024 evaluerer AMU-kursister i det nye system, AMUkvalitet.dk, som har en skalering fra 0-7.
Denne ændring i skalering betyder, at tallene fra de to systemer ikke kan sammenlignes en-til-en.
AMUkvalitet.dk er Børne- og Undervisningsministeriets værktøj til at vurdere og forbedre kvaliteten af arbejdsmarkedsuddannelser ud fra deltagernes tilfredshed.
Som deltager på et AMU-kursus vil man derfor blive bedt om at vurdere uddannelsen/kurset på forløbets sidste undervisningsdag. Dette sker elektronisk via Børne- og Undervisningsministeriets spørgeskema i AMUkvalitet.dk, som kursisten får adgang til via www.voksenuddannelse.dk. Evalueringen sker typisk på deltagerens mobiltelefon, men der kan også opnås adgang med tablet og pc. Kursisten logger på med MitID og bliver dermed ledt videre til spørgeskemaet i AMUkvalitet.dk.
Formål
For at sikre gennemsigtighed og åbenhed omkring uddannelserne kræver Børne- og Undervisningsministeriet, at alle skal kunne se de overordnede resultater. Man kan derfor sammenligne med andre skoler på AMUkvalitet.dk
De daglige brugere har derudover adgang til at se yderligere detaljer så som tekstbesvarelser for egen skole.
Ved klik på linket til AMUkvalitet.dk får du adgang til at se resultater af deltagernes evalueringer af AMU-kurser hos KHS Kompetence på Køge Handelsskole. Du finder resultaterne under punktet ”Resultatoversigt”. Her klikker du på Køge Handelsskole i listen over skoler. Herefter vises resultater for AMU-kurser i det seneste kvartal. Du kan også selv fremsøge en ønsket periode.
Større gennemsigtighed og åbenhed omkring uddannelserne er med til at gavne en konstruktiv dialog om arbejdsmarkedsuddannelserne og dermed kvaliteten af dem.
KHS Kompetences mål er, at 100% af kursisterne evaluerer på AMUkvalitet.dk. Samtidig sørger underviser for at foretage en opsamling og nedslag i relation til dagens forløb på vilkårlige tidspunkter i løbet af en kursusdag alt efter vurderet behov. På denne måde sker der i fællesskab også løbende udvikling af undervisningen og de didaktiske metoder. Hermed foretages også en mundtlig uformel feedback, der tillige lægger op til den senere evaluering via AMUkvalitet.dk.
Kursusadministrationen holder øje med svarprocenter for hvert hold. Hvis KHS Kompetence har svarprocenter på under 80%, som er Børne- og Undervisningsministeriets minimumskrav, kontaktes koordinator/afdelingschef, som igangsætter en målrettet indsats med henblik på at øge svarprocenterne.
Ved under 80% angives en forklaring i tjekskema, og der tages kontakt til koordinator/afdelingschef, som igangsætter en målrettet indsats.
For at sikre kvalitet af selve undervisningen og dens indhold tilegner underviser sig yderligere kompetencer og viden ved at deltage i konferencer og webinarer. Der læses ny teori og kendskab til diverse lovgivning ajourføres. Kollegial erfaringsudveksling og dialog er også meget vigtige elementer. Således udvikles kurserne hele tiden.
Desuden udarbejdes en undervisningsplan/lektionsplan for det aktuelle AMU-modul. For eksterne undervisere gælder, at undervisningsplan skal godkendes af AMU-koordinator forud for opstart.
Undervisningsplanen medvirker bl.a. til at kursisterne
gøres bekendt med målene for det pågældende AMU-forløb
kommer gennem de fastsatte mål for AMU-forløbet
orienteres om muligheden for FVU-screening i dansk/matematik
gennemfører AMU-prøve for at opnå AMU-bevis
bliver opfordret til at foretage evaluering via AMUkvalitet.dk
Målet for KHS Kompetence er, at kursisterne har udfyldt AMUkvalitet.dk, inden de går ud ad døren. Hvis der er kursister, der gerne vil reflektere, inden de evaluerer, følges der efterfølgende op med en generel mail til hele holdet, såfremt vi kan se, at der mangler besvarelser.
Underviser, koordinator for AMU samt afdelingschef får efter hvert AMU-kursus fremsendt resultat af evalueringen fra AMUkvalitet.dk. Evalueringerne gennemgås og der foretages en løbende opfølgning.
Har evalueringerne ikke været tilfredsstillende, gennemgås forløbet for at vurdere eventuelle årsager samt, hvor der kan optimeres og udvikles. Dette foregår i dialog mellem underviser, koordinator, administration og afdelingschef. Herefter tages der beslutning om den rigtige indsats.
Det kan for eksempel være justering af undervisningsmateriale og den pædagogiske/didaktiske tilgang, kollegial sparring og supervision, hjælp og støtte fra det administrative personale, vejledning til at vælge det rigtige kursus, fysiske rammer osv.
KHS Kompetence har særligt fokus på, at eksterne undervisere, som ikke har deres daglige gang på KHS Kompetence, bliver inddraget i kvalitetsarbejdet med AMU. Både før, under og efter kurset. Det er primært koordinator, der har den løbende dialog med underviserne. Koordinator godkender lektionsplaner og undervisningsmateriale for de eksterne undervisere.
KHS Kompetence deltager også aktivt i den tilbagemelding, der foregår centralt til fx HAKL, om det er de rigtige AMU-kurser, der findes i kataloget, varighed, indhold m.m.
Derudover er KHS Kompetence en aktiv spiller og sparring til fx ”Lederne”, når der skal udarbejdes nye uddannelser/pakker som for eksempel Den grundlæggende lederuddannelse, Praktisk projektlederuddannelse osv.
Resultater fra 1. januar 2024 og frem kan ses direkte på AMUkvalitet.dk
Tidligere resultater fra VisKvalitet.dk kan tilgås herunder.
Børne- og Undervisningsministeriet screener gennemsnitskaraktererne af nedenstående parametre. Screeningen tager sigte på at finde de 10% af AMU-udbyderne, der får de laveste vurderinger af deltagerne, og disse udbydere bliver udtaget til tilsyn. Derfor kan gennemsnitskravet variere. Seneste tal fra Viskvalitet for hele 2023 viser disse gennemsnitskarakterer (skalering 0-10, hvor 0 er dårligt og 10 er godt):
Kursusudbytte: 8,7
Lærerens præstation: 9,1
Undervisningens form og indhold: 9,0
Uvægtet gennemsnit på tværs: 8,9
Se sammenligning fra samme periode med andre AMU-udbydere via dette link.
Nyeste tal for 2024 kan ses på dette link til AMUkvalitet.dk
AMU-koordinator på KHS Kompetence tjekker disse gennemsnitstal for hvert hold, og der aftales en indsats med afdelingschef og underviser, hvis gennemsnittet ikke er tilfredsstillende.
Opfølgning på evalueringerne er i relation til såvel de fysiske rammer som til den enkelte underviser.
De fysiske rammer kan omhandle træk, varme, kulde, rengøring, forplejning mv. Her følges op i dialog med pedeller, rengøringsleder og kantinen.
Den enkelte underviser gennemser selv evalueringerne efter hvert modul. Ligeledes medtager lederen evalueringerne til MUS for de fastansatte og har dialog med de eksterne undervisere.
Den enkelte underviser har også en egen opfattelse og indtryk af, hvilket udgangspunkt kursisterne havde for at deltage på kurset. Om kursisterne havde deltaget på den arbejdsmarkedsuddannelse, der passede til deres behov og faglige niveau, og om de nåede målene.
Underviseren tager hånd om eventuelle tiltag efterfølgende.
Målet er en svarprocent på minimum 80%, hvilket vi har stort fokus på. Såfremt svarprocenten ligger under 80%, tager ledelsen eller koordinator kontakt til underviser for at få afklaret en eventuel årsag hertil. Der foretages en speciel opfølgning i relation til eksterne undervisere, og her har koordinator eller ledelsen en løbende kontakt og sparring også i relation til nødvendigheden af, at kursisterne udfylder AMUkvalitet.dk.
Disse forhold gør det muligt at få indtryk af, hvad der ligger bag kursisternes oplevelse af tilfredshed eller det modsatte. Det er her, vi kan ”opklare”, hvorfor undervisningen blev opfattet som god, eller hvad der kunne forbedre undervisningsmaterialet mm.
Resultaterne indgår i den løbende dialog, vi har mellem underviser, koordinator, ledelse og virksomhederne, og på denne måde kan der foretages løbende kvalitetsudvikling – også for det næste kursusforløb. Således sikrer vi, at KHS Kompetence hele tiden har såvel faglig som pædagogisk kvalitet i AMU-uddannelserne.
Resultaterne fra AMUkvalitet.dk er derfor med til at inspirere og kvalitetsudvikle AMU-forløbene i en fortløbende dialog.
* Alle har fokus på AMUkvalitet.dk og på, at alle kursister evaluerer. Minimumskrav 80%.
* Kursusadministration screener for svarprocenter og igangsætter og aftaler en indsats overfor underviser og kursisterne ved svarprocent under 80%. KHS Kompetences mål er 100%.
* Underviser, koordinator (RLM) og afdelingschef får tilsendt alle evalueringer efter endt kursus.
* Koordinator screener bl.a. for gennemsnit på de tre parametre og tager initiativ til dialog med underviser og afdelingschef om den rette indsats.
* Opfølgning og indsats dokumenteres for hvert hold. Bl.a. administrative teammøder samt møder med koordinator. Dokumentation foretages i tjekskema og ved eventuelle referater.
Beståelsesprocenter for arbejdsmarkedsuddannelser på KHS Kompetence på Køge Handelsskole i perioden frem til og med 3. kvartal 2020. Herefter indsamles prøveresultater i stedet for.
2023 - prøveresultater for hele året
2022 - prøveresultater for hele året
2021 - prøveresultater for hele året
2020
4. kvartal 2020 (prøveresultater)
2019
2018
2017
2016
2015
Senest opdateret juni 2024
Forberedende Voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning (OBU) på Køge Handelsskole er underlagt HF og VUC Roskilde som driftsoverenskomstpart. HF og VUC Roskilde fører tilsyn med Køge Handelsskole årligt og tilsynet tager udgangspunkt i tilsynsvejledningen, som linkes til herunder. Tilsynsvejledningen beskriver ligeledes det formelle lovgrundlag for FVU og OBU.
Ud over det løbende faglige og økonomiske tilsyn, gennemføres hvert forår et anmeldt, temabaseret tilsynsbesøg hos hver driftsoverenskomstpart. En samlet tilbagemelding fra seneste tilsynsbesøg kan læses her:
Køge Handelsskole indgår i VUC's samlede plan for udbud i området: Køge, Greve, Solrød, Roskilde og Stevns kommuner.
Den Offentlige Lederuddannelse er forankret i Center for Diplomledelse på KHS Kompetence.
For at sikre den gode kvalitet i undervisningen arbejdes systematisk både før, under og efter hvert modul:
Før hvert enkelt modul laves en forventningsafstemning med deltagerne
Under modulet – ca. midtvejs – foretages procesevaluering af modulets forløb
Efter modulet foretages skriftlig evaluering af modulet, ligesom underviser ved afslutningen af sidste undervisningsgang gennemfører mundtlig evaluering af forløbet
Efter modulet og ca. 3 måneder efter prøve (eksamen) foretager studieleder stikprøvevist telefoninterview med deltagere med henblik på bl.a. afklaring af graden af overførsel (transfer) fra modulet til deltagernes praksis. Studieleder sammenskriver notat fra interview, der indgår ved næstkommende undervisermøde
I forhold til den konkrete undervisningsevaluering gennemføres såvel skriftlig som mundtlig evaluering, ligesom underviser udarbejder rapport om forløbet – der tilstilles studieleder, jfr. ovenfor.
Eventuelle afvigelser (tilfredshedsreaktion < 70%) registreres som afvigelsesrapport med henblik på korrigerende handlinger.
De aggregerede resultater drøftes ved kvartalsmøde med direktøren og studieleder.
Ved specifikt rekvirerede forløb gennemføres evalueringssamtale efter modulafslutning med rekvirenten.
Minimum to gange årligt gennemføres intern audit for så vidt det valgte pensum.
Der vurderes på tilfredshedsreaktioner fra deltagerne, de forskellige værkers fortsatte aktualitet og relevans samt input (’påvirkninger fra’) omgivelserne, herunder eventuelle censorrapporter samt Censorformandskabets årsberetning.
Certificeringsbekendtgørelsen
(BEK nr 1628 af 12/12/2023)
Bekendtgørelse om diplomuddannelser
(BEK nr 933 af 13/06/2022)
Spørgsmål til kvalitetsarbejdet på KHS stilles til:
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.