Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
Vi har modtaget dine oplysninger og vil vende tilbage til dig så hurtigt som muligt.
For at et projekt skal lykkes er det vigtigt med tydelighed om formål, leverancer, planlægning, organisering og klare strategier for at imødegå de stadig større risici projekter mødes af. Det kræver overblik, systematisering samt en forståelse af vilkår og rammer, herunder indsigt i håndtering af interessenter og styregruppe.
Projektledelse kan give dig denne systematik, så dine forandringsprojekter forankres langt bedre i gennemarbejdede planer for det, du ønsker at opnå.
Forløbet består af i alt 6 moduler som hver er af en dags varighed.
Mellem hvert modul vil der være hjemmeopgaver med udgangspunkt i relevant teori og deltagernes egen praksis.
Forløbet består af i alt 6 moduler som hver er af en dags varighed.
Mellem hvert modul vil der være hjemmeopgaver med udgangspunkt i relevant teori og deltagernes egen praksis.
Modul 1
Introduktion til og rammesætning for forløbet, samt gensidig præsentation
Projektledelse i kommunal kontekst, herunder forskellige projekttyper og krav, samt projektmodeller med udgangspunkt i deltagernes projektmodel/-modeller
Indledende drøftelse af projektledelse og styring på basis af deltagernes erfaringer og praksis.
Præsentation af hjemmeopgave
Modul 2 – Projektforståelse
Opsamling på hjemmeopgave
Projektledelse og projektarbejde og projekttypologier
Projektlederens ledelsesopgaver
Baggrund, formål, målformulering og interessentanalyse
Præsentation af hjemmeopgave
Modul 3 – Projektplanlægning
Opsamling på hjemmeopgave
Projektleders planlægning, set i relation planlægning under sikre henholdsvis usikre vilkår
Metoder og redskaber adresseres, så som milepælsplan, projektorganiseringsmodeller, risikoanalyse og kommunikationsplan
Præsentation af hjemmeopgave
Modul 4 – Projektopstart og gruppeledelse
Opsamling på hjemmeopgave
Øvelser med fokus på milepælsplanlægning og risikoanalyser
Fokus på projektgennemførelse og projektledelse, herunder ledelse af projektteam
Forandringskommunikation, konflikthåndtering og feedback
Præsentation af hjemmeopgave
Modul 5 – Ledelse og styring
Personlig ledelsesstil
Deltagernes erfaringer med effekt af projektforløb
Fokus på projektevaluering
Metoder og redskaber til dokumentation af effekt og fremdrift
Gode vaner
Modul 6
Opsamling på forløbets emner
Vejlednings- og opgaveskrivningsworkshop
Modulet tilrettelægges over en didaktik, der følger den fag-faglige didaktik, der kendetegner projektledelse og/-organisering:
Begrebsafklaring og begrundelse for projektledelse i den offentlige organisation
Projektplanlægning under sikre henholdsvis usikre vilkår og ledelsesmæssige tiltag i forhold hertil
Projektledelse med henblik på projektgennemførelse og projektaflevering
Projekteffekt og projektevaluering samt grundpræmisser for offentlige organisationer om forandring – og konsekvenser for den offentlige leders praksis
Modulet afsluttes med prøve efter forudgående vejledning af underviser.
Adgangskravet til modulerne er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Modulet afsluttes med en kombinationsprøve bestående af et skriftligt miniprojekt og en mundtlig prøve med ekstern censur.
Der udarbejdes et miniprojekt med et omfang svarende til 5-8 A4-side ved individuelt fremstillet produkt/10-16 A4-side ved gruppefremstillet produkt inkl. problemstilling og problemformulering. Der stilles krav om, at data fra egen praksis indgår.
Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusive mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litteraturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne.
Bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Miniprojektet tager afsæt i den studerendes egen organisation og mere konkret case fra egen praksis inden for projektledelse og -styring.
Kombinationsprøve (jfr. studieordningen for DIL). Kombinationsprøve er velkendt fra tilsvarende moduler i DIL.
Kravet til dataindsamling gør det ekstra relevant med et skriftligt produkt i tillæg til mundtlig prøve. Samlet set - et skriftligt produkt med problemstilling, problemformulering, metodetilgang, analyse og problemløsning (med vægt på handling) i sammenhæng med en mundtlig formidling heraf og drøftelse med bedømmerne - gør det muligt at vurdere, om deltagerne har opnået læringsmålene for modulet.
Gruppefremstillet produkt og -prøve kan vælges af deltagerne.
Ekstern bedømmer medvirker ved prøve.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:*
Varetage opgaven som leder af projekter, projektorganisering og de særlige strukturelle, kulturelle og relationelle vilkår, som kendetegner projekter i politisk styrede organisationer.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier, begreber og metoder om projektledelse og projektstyring i en politisk styret organisation.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Anvende metoder og redskaber vedrørende projektledelsesopgaven med afsæt i viden om organisationen, interessenter og projektets øvrige vilkår.
Skabe fremdrift i egne projekter og begrunde egen projektledelsespraksis
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Varetage ledelse af projekter i forhold til organisationens mål, drift, interessenter, økonomi, værdier og politiske hensyn.
Udvikle egen projektledelsespraksis og identificere organisationens læringsbehov i forhold til projektledelse.
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.