Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
Lederforløb på diplomniveau
Som koordinator bevæger man sig i krydsfeltet mellem ledelse og kolleger i en ofte kompleks rolle, der kræver stærke relationelle og kommunikative kompetencer, samt god organisatorisk indsigt.
Forløbet har til formål at styrke dig i rollen som koordinator bl.a. via indsigt i egne præferencer, forståelse for rollen, håndtering af modstand, styrket kommunikation og løbende fokus på egne udfordringer, dilemmaer og paradokser i hverdagen.
Dette forløb giver dig modeller og værktøjer til at øge din indsigt i de faktiske forhold omkring din rolle som koordinator og giver dig redskaber til at gribe ind i dit arbejdsliv, så du ikke bliver kastebold mellem andres forventninger og forestillinger.
Rammer og roller
Om at erkende personlige udfordringer og skabe mål for forløbet og forstå rollen som koordinator (krydspres, dilemmaer, ledelse af kollegaer osv.). Forståelse for placering i organisationen (roller, opgaver og ledelsesniveauer)
Autoritet og magt
Om at skabe autoritet og følgeskab i rollen som koordinator og om at kunne stå i både magt og afmagt.
Modstand og motivation
Om at skabe og gå med motivation og at kunne håndtere pres, modstand og friktion. At kunne stå sikkert med egen (og andres) tvivl.
Samarbejde og bevægelse
Om at være i gruppedynamikker og skabe teamudvikling. Om at skabe relationel koordinering, både intern og ekstern koordinering. Om at opdage, når det går i den rigtige retning og når det ikke gør.
Ledelse og facilitering af møder og netværk, der giver mening
Om at lede møder og facilitere processer og implementering af vedtagne forandrings- og ændringstiltag.
Forløbet er et personligt udviklingsforløb, hvor den koordinerende funktion og rolle udforskes og du får en styrket organisatorisk indsigt og en bedre forståelse for din koordinerende rolle og dine handlemuligheder. Du får styrket dine kommunikative og relationelle kompetencer til at håndtere modstand og varetage den koordinerende funktion i krydspresset mellem ledelse og kolleger.
Forløbet bygger på en læringsforståelse, hvor der vil optræde meget træning og deltagelse, og relativ lidt tavleundervisning. Deltagerne skal derfor forberede sig på at være en meget aktiv og virksom del af forløbet. På hver undervisningsdag er der fokus på opsamling af læringspointer og refleksion over kobling til egen praksis.
Forløbet er for dig, der har en koordinerende funktion fx som faglig koordinator, tværkoordinator, planlægger eller teamkoordinator i en kommune.
Adgangskravet til modulerne er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Prøve i modulerne tilrettelægges i overensstemmelse med mulighederne i prøveallonge til studieordningen for Diplomuddannelsen i Ledelse, version 01.01. 2021:
Ledelse og facilitering
Skriftligt produkt: synopsis, max 4-5 sider, efterfulgt af mundtlig prøve.
Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusive mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litteraturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne.
Synopsis omfatter opgaveløsers udkast til drejebog for et møde i bred forstand og beskriver i øvrigt kort opgaveløsers position og organisatoriske kontekst.
Kombinationsprøve: skriftligt produkt (synopsis) og mundtlig prøve (30 minutter).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Bedømmelse i henhold til 7-trinsskalaen.
Opfylder du adgangskravene til direkte optagelse, kan du hente, udfylde og sende ansøgningsskema til os med det samme.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at:
Lede og facilitere relationelle processer i mindre og større grupper med henblik på at skabe læring, udvikling og fornyelse i organisatoriske sammenhænge.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende:
Har viden om, forståelse af og kan reflektere over teorier og metoder, som belyser og adresserer de dynamikker, der med ledelsesmæssigt perspektiv udfolder sig mellem mennesker i det relationelle rum på gruppe- og organisationsniveau.
Færdigheder
Det er målet at den studerende:
Kan navigere i spændingsfeltet mellem fokus på indhold og fokus på proces og gennem sproglige handlinger lede og skabe involvering, læring og nye handlemuligheder.
Kan analysere det organisatoriske behov for relationelle processer under iagttagelse af de muligheder og begrænsninger, der ligger i henholdsvis en lederrolle og en konsulentrolle.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende kan:
Designe og gennemføre relationelle processer i sammenhæng med organisationens behov.
Lede og facilitere relationelle processer i form af møder, teamudvikling, forandringer, workshops, projektaktiviteter og lignende.
Udfyld dine kontaktoplysninger i formularen herunder. Herefter vil vi kontakte dig for den videre tilmelding.
Antal dage | Fag | Dato(er) | Pris pr. fag |
---|---|---|---|
1 dage | Undervisning | 21. november 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 28. november 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 6. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 20. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 27. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Workshop | 3. februar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Aflevering | 24. februar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Mundtlig prøve | 4. marts 2025 | Ikke angivet |
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.