Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
10 ECTS point
Styrk dine lederevner såvel personligt som fagligt, og vær den leder du selv ønsker. Få rodfæste i din rolle som leder, og bliv endnu skarpere til at håndtere komplekse lederopgaver.
Modulet bygges op over en række temaer og perspektiver på det personlige lederskab og forandring (set dels som personlig forandring, dels som en kommunikativ opgave) inkl. grundlæggende tema om dataindsamling:
Den ledelsesmæssige udfordring for den offentlige leder
Ledelse set eksistentialistisk, ud fra organisationens strategi og meningskabelse
Ledelse set ud fra et filosofisk perspektiv, herunder metoder til skabelse af eftertænksomhed og refleksion. Etik og identitet
Lederens varetagelse af kommunikative opgaver og personlige kommunikationsstrategier
Lederen som oversætter, værdsætter og skaber af forandring via sproget
Lederen og ledelse set ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv, herunder autenticitet, følgeskab og autoritet. Positiv psykologi for lederen.
Lederen som undersøger: indsamling af primært kvalitative data og fortolkning heraf
Ledelse og modstillinger, herunder leadership kontra management
Undervisningsforløbet afvikles over i alt 56 lektioner (8 undervisningsdage) samt 2 timers vejledning.
Forud for modulet tilstilles deltagerne et forventningsafstemningstema med henblik på deltagernes forskellige forudsætninger og forventninger. Endvidere bliver deltagerne bedt om at foretage intern, organisatorisk afstemning af forventninger til lederen og forløbet i samarbejde med nærmeste overordnede.
Modulet afsluttes med prøve efter forudgående vejledning af underviser.
Adgangskravet til modulet er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Der udarbejdes et miniprojekt med et omfang, svarende til 8-10 A4- sider inkl. problemstilling og problemformulering. Der stilles krav om, at data fra egen praksis indgår.
Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusive mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litteraturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne.
Bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Miniprojektet tager afsæt i den studerendes egen organisation og mere konkret case fra egen praksis med adressering af personligt lederskab og kommunikation.
Kombinationsprøve (jfr. studieordningen for DIL). Ved bedømmelsen indgår såvel mundtlig prøve (30 minutter) som skriftligt produkt (miniprojekt) i en helhedsbedømmelse.
Beskikket censor medvirker ved bedømmelsen.
Opfylder du adgangskravene til direkte optagelse, kan du hente, udfylde og sende ansøgningsskema til os med det samme.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Udvikle ledelsesidentitet og praktisere personligt og fagligt lederskab professionelt gennem refleksion, kommunikation og handling i forhold til den offentlige organisations behov og opgaveløsning for borgere og brugere.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier, metoder og praksis inden for personligt og fagligt lederskab.
Teorier og metoder om ledelseskommunikation og betydningen heraf i offentlig praksis
Sammenhængen mellem værdier, ledelsesidentitet, ledelsesetik og professionelt lederskab.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Identificere, analysere og gøre brug af teorier og metoder til at skabe mening og legitimitet samt udvikle tillid og samarbejdsevne gennem sit personlige lederskab.
Vurdere og anvende ledelseskommunikative metoder til at engagere og udvikle følgeskab, herunder faglig udvikling og forandringstiltag i egen organisation.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Håndtere komplekse ledelsesmæssige problemstillinger i et helhedsorienteret perspektiv under iagttagelse af egne værdier og etik i det personlige lederskab
Udvikle egen kommunikativ og refleksiv ledelsespraksis i forhold til interne og eksterne relationer og interessenter, herunder at kunne oversætte og bidrage til at omsætte forandring og strategiske tiltag til praksis i egen organisation.
Identificere egne læringsbehov og tilrettelægge egen kompetenceudvikling til styrkelse af det personlige og faglige lederskab.
Udfyld dine kontaktoplysninger i formularen herunder. Herefter vil vi kontakte dig for den videre tilmelding.
Antal dage | Fag | Dato(er) | Pris pr. fag |
---|---|---|---|
1 dage | Undervisning | 12. marts 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 17. marts 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 24. marts 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 31. marts 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 7. april 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 22. april 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Undervisning | 28. april 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Workshop | 5. maj 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Aflevering | 20. maj 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Mundtlig prøve | 3. juni 2025 | Ikke angivet |
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.