Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
Vi har modtaget dine oplysninger og vil vende tilbage til dig så hurtigt som muligt.
10 ECTS point
Styrk dit samarbejde med medarbejderne og få værktøjer til at udvikle dine medarbejderes faglighed til gavn for opgaveløsningen.
Her får du konkrete værktøjer og viden til at udvikle din organisation. Du bliver klædt på med teori, som du lærer at omsætte til praksis til at håndtere konkrete problemstillinger i en ledelsesmæssig sammenhæng.
Du lærer at få øje på samt igangsætte udvikling og læring i din medarbejdergruppe og bliver styrket i at udvikle konstruktive dialoger med medarbejderne til at imødegå konflikthåndtering.
Undervisningsforløbet afvikles over i alt 56 lektioner (8 undervisningsdage) samt 2 timers vejledning.
Modulet tilrettelægges over en række tematikker jfr. nærmere i målene for læringsudbytte:
Strategi og udvikling i forhold til lærings- og kompetencerelationer
Ledelsesteoretiske perspektiver på magt og autoritet
Arbejdsmæssig motivation og lederens handlemuligheder/praksistilgang i forhold til samme
Grupper/teams dynamikker, herunder konfliktualer
Personaleledelse og opgaveledelse, herunder samtalesystemer, teoretisk og praktisk samt ledelsesmuligheder i relation til arbejdsmiljø (med fokus på især psykisk arbejdsmiljø)
Endelig arbejdes med, hvordan lederen kan kvalificere sin egen praksis via dataindsamling
Modulet afsluttes med prøve efter forudgående vejledning af underviser.
Adgangskravet til modulet er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Modulet afsluttes med en kombinationsprøve bestående af et skriftligt miniprojekt og en mundtlig prøve med ekstern censur.
Der udarbejdes et miniprojekt med et omfang svarende til 10-12 A4-sider inkl. problemstilling og problemformulering. Der stilles krav om, at data fra egen praksis indgår.
Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusive mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litteraturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne.
Bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Miniprojektet tager afsæt i den studerendes egen organisation og mere konkret case fra egen praksis med adressering af personaleledelse i bred forstand.
Kombinationsprøve (jfr. studieordningen for DIL). Ved bedømmelsen indgår såvel mundtlig prøve (30 minutter) som skriftligt produkt (miniprojekt) i en helhedsbedømmelse.
Beskikket censor medvirker ved bedømmelsen.
Opfylder du adgangskravene til direkte optagelse, kan du hente, udfylde og sende ansøgningsskema til os med det samme.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Udvikle og lede professionelle samarbejdsformer, der understøtter kompetencer, kvalitet og resultater i forhold til den offentlige organisations borgere og brugere.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende har viden om og forståelse af:
Samfundsmæssige og organisationsspecifikke rammevilkår og ressourcer med betydning for de professionelle relationer i og uden for den offentlige organisation.
Teorier om magt, motivation, konflikter, læring og arbejdsmiljø.
Teorier om og metoder til professionelle samtaler.
Teorier om og metoder til personale- og kompetenceudvikling.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Identificere, analysere og gøre brug af teorier og metoder til at indgå i professionelle samtaler og relationer med medarbejdere og andre interessenter i og uden for den offentlige organisation.
Strukturere og udvikle samarbejdsforhold, relationer og arbejdsmiljø i egen organisation ved anvendelse af teknologier, metoder og data.
Anvende ledelsesinformation og metoder til at understøtte medarbejdernes læring og faglige udvikling, individuelt og i fællesskaber.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Etablere, udvikle og lede relationer, der understøtter samarbejde, arbejdsmiljø, kvalitet og resultater i forhold til løsning af den offentlige organisations opgaver.
Lede udviklings- og læringsforløb på arbejdspladsen med henblik på realisering af den ønskede effekt for faglighed, arbejdsmiljø og opgaveløsning i organisationen.
Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forhold til ledelse af samarbejde og faglig udvikling.
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.