Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
Vi har modtaget dine oplysninger og vil vende tilbage til dig så hurtigt som muligt.
15 ECTS point
Her lærer du selvstændigt at kunne identificere og analysere en kompleks, ledelsesmæssig problemstilling under anvendelse af udvalgte teorier og metoder – og kunne vise afprøvning af ledelsesmæssige handlemuligheder i praksis.
Specialets tema, problemstilling, problemformulering og undersøgelsesdesign fastlægges således af den studerende, men skal godkendes (problemformulering) af påsat vejlede/studieleder. Væsentligt her er, at tema og problemstilling baserer sig på egen organisatorisk praksis, og at problemstillingen i sig selv rummer kompleksitet.
Det faglige indhold adresserer typisk tematikker, problemstillinger og teoretisk basis fra de forudgående standard- og valgmoduler.
½ dag med fælles introduktion til de studerende med formalia i forhold til udarbejdelse af projektet (længde, tekniske formalia i forhold til rapportteknik, krav til projektet (videnskabsteoretisk grundlag, dataindsamling, analyse, problemløsning og afprøvning i praksis), rapportens opbygning og anbefalede struktur)
2 dages undervisning (til dels repetition fra tidligere moduler) med hensyn til dataindsamling og etablering af empirisk grundlag, brug af teori i forhold til problemløsning og afprøvning i praksis.
Ud over undervisningsdelen tildeles hver studerende 15 timers vejledning, som er det pædagogisk-didaktiske omdrejningspunkt i forhold til at støtte den studerendes selvstændige udarbejdelse af projektet.
Adgangskravet til specialemodulet er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Du skal desuden have bestået 3 standardmoduler og 3 valgfrie moduler. Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Ved tilmelding angiver den studerende sine indledende tanker om tematik og problemstilling for specialeprojektet.
Specialemodulet afsluttes med et skriftligt projekt med en afsluttende, mundtlig prøve.
Det skriftlige produkt skal have et omfang på min. 40 og max 50 normalsider ex forside, indholdsfortegnelse og bilag.
Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusive mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litteraturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne.
Det skriftlige produkt omfatter erfaringer med afprøvninger i praksis. Som bilag kan også indgå digital dokumentation.
Prøven vil være med individuel bedømmelse og under medvirken af ekstern censor og bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Bedømmelsesgrundlaget er det skriftlige produkt, en indledende præsentation af den studerende (ca. 10 minutter) og den efterfølgende mundtlige eksamination.
Bedømmelsens resultat skal være et udtryk for en helhedsvurdering af specialeprojektet og den mundtlige prøve.
Til eksaminationen er afsat 60 minutter ved individuelt specialeprojekt.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Kvalificere deltagerne til selvstændigt at identificere, reflektere over og analysere tværfaglig og praksisnær ledelsesproblemstillinger i en offentlig organisation. På det grundlag arbejde med løsninger og handlemuligheder gennem anvendelse af relevant teori og metode, samt formidle disse til relevante aktører.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier og metoder i forhold til egen ledelsesmæssig og organisatorisk praksis og den valgte problemstilling.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Kunne begrunde valget af ledelsesteorier og undersøgelsesmetoder som grundlag for analyse af den valgte problemstilling.
Kunne formidle komplekse problemstillinger, analyseresultater og ledelsesmæssige beslutninger til relevante interessenter i og uden for organisation.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
På reflekteret baggrund udvikle og begrunde valg af løsninger og handlinger for komplekse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger.
Udvikle egen ledelsespraksis og ny viden i samspil med organisationens udvikling.
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.