Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
15 ECTS i alt
I én samlet pakke er der teoretisk slægtskab, som betyder, at vi får mere tid til fordybelse og træning omkring deltagernes egne cases “derhjemme“.
Kombineret med synergi og en ekstra workshopdag – udarbejder vi de skriftlige oplæg til den mundtlige eksamen i undervisningstiden – så ingen skriftlighed hjemme i forbindelse med kursus og eksamen.
De 3 valgmoduler giver tilsammen 15 ECTS point.
Læs om de 3 valgmoduler herunder:
Generelt arbejdes på modulet med midler som refleksion, dialogisk samtale, værdiorientering, positionering og handlingskraft og hvor den offentlige leder har en central position i at iscenesætte.
På modulet sættes fokus på den ”ny lederrolle” og lederens ”kommunikative kompetencer”, mere specifikt på lederen som den coachende dialog-partner i en offentlig organisatorisk sammenhæng og i et ledelsesmæssigt perspektiv.
Det centrale begreb vil være ’mødet’ mellem mennesker i bred forstand og de processer, der knytter sig hertil. Modulet vil have fokus på møder, processer og projektforløb og de tilknyttede dynamikker, men også sammenhængen til organisationens strategiske/taktiske målopfyldelse, effektivitet, kvalitet, læring og trivsel.
Den faglige struktur bygges op om følgende tematikker:
Facilitering af møder, der giver mening
Facilitering af netværk og videndeling
Kommunikation og sprog i forhold til procesledelse og facilitering
Facilitering i den offentlige organisation, der er team- og gruppebaseret
Ændrings- og forandringsstrategier i den offentlige organisation – hvordan facilitere vedtagne ændringer
Bliv den leder, der både styrer forandringer og mestrer dem med lethed. Dette uddannelsesforløb i forandringsledelse er din nøgle til at forstå de dybtliggende menneskelige mekanismer bag enhver forandringsproces og lære, hvordan du leder dig selv, dine medarbejdere og din organisation godt gennem forandringsprocesser.
Med dette forløb får du teoretisk viden og praktiske redskaber, som ruster dig til at navigere gennem selv de mest komplekse forandringsprojekter. Vi tager dig med på en rejse gennem tænkning, planlægning, udførelse og forankring af forandringer, uanset om de er små dagligdags forandringer eller store organisatoriske omvæltninger.
Vores tilgang bygger på de nyeste erkendelser inden for teorier og metoder, som giver dig nøglen til at forme den ønskede adfærd i din organisation. Med denne viden i hånden kan du skabe en kultur, hvor forandringer ikke blot sker, men bliver en naturlig del af organisationens kultur.
Tag det første skridt mod at blive en god forandringsagent i din organisation.
Adgangskravet til modulerne er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Prøve i modulerne tilrettelægges i overensstemmelse med mulighederne i prøveallonge til studieordningen for Diplomuddannelsen i Ledelse, version 01.01. 2021:
Coaching
Der anvendes en mundtlig prøveform, som giver deltageren mulighed for at demonstrere færdigheder i brug af coaching som ressource for ledelse af medarbejdere (individ eller gruppe).
Bedømmelsen bliver således:
Mundtlig prøve (30 minutter) med afsæt i synopsis (1-2 A4-sider).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Ledelse og facilitering
Skriftligt produkt: synopsis, max 4-5 sider, efterfulgt af mundtlig prøve. Synopsis omfatter opgaveløsers udkast til drejebog for et møde i bred forstand og beskriver i øvrigt kort opgaveløsers position og organisatoriske kontekst.
Kombinationsprøve: skriftligt produkt (synopsis) og mundtlig prøve (30 minutter).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Bedømmelse i henhold til 7-trinsskalaen.
Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer
Der udarbejdes et miniprojekt med et omfang, svarende til 5-8/10-16 A4- side ved gruppefremstillet produkt inkl. problemstilling og problemformulering. Der stilles krav om, at dataindsamling indgår i miniprojektet.
Kombinationsprøve: skriftligt produkt (miniprojekt) og mundtlig prøve (30 minutter).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Opfylder du adgangskravene til direkte optagelse, kan du hente, udfylde og sende ansøgningsskema til os med det samme.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Udvikle og implementere coachingprocesser i lederskabet samt lede og gennemføre coachingsamtaler på individ- og teamniveau inden for den organisatoriske kontekst.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende har viden om og forståelse af:
Teorier om og metoder til at arbejde med ledelsesmæssig coaching og reflektere over anvendt praksis forbundet hermed.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Rammesætte og initiere coachende processer i egen offentlige organisation samt vurdere og anvende ledelsesmæssig coaching under hensyntagen til etiske overvejelser forbundet hermed.
Vurdere og vælge mellem forskellige tilgange til arbejdet med coaching i forhold til egen organisation og egne ledelsesmæssige tiltag og udfordringer samt begrunde egen ledelsesmæssig og organisatorisk coachingpraksis i forhold hertil.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Lede, udvikle og gennemføre coachingprocesser og – samtaler inden for eget organisatoriske område.
Identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til anvendelse af coaching og coachende processer i organisationen.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at:
Lede og facilitere relationelle processer i mindre og større grupper med henblik på at skabe læring, udvikling og fornyelse i organisatoriske sammenhænge.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende:
Har viden om, forståelse af og kan reflektere over teorier og metoder, som belyser og adresserer de dynamikker, der med ledelsesmæssigt perspektiv udfolder sig mellem mennesker i det relationelle rum på gruppe- og organisationsniveau.
Færdigheder
Det er målet at den studerende:
Kan navigere i spændingsfeltet mellem fokus på indhold og fokus på proces og gennem sproglige handlinger lede og skabe involvering, læring og nye handlemuligheder.
Kan analysere det organisatoriske behov for relationelle processer under iagttagelse af de muligheder og begrænsninger, der ligger i henholdsvis en lederrolle og en konsulentrolle.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende kan:
Designe og gennemføre relationelle processer i sammenhæng med organisationens behov.
Lede og facilitere relationelle processer i form af møder, teamudvikling, forandringer, workshops, projektaktiviteter og lignende.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende skal have tilegnet sig viden, færdigheder og kompetencer til at kunne:
Varetage og gennemføre forandringsprocesser i egen, offentlige og/eller politisk styrede organisation og til at initiere, lede og gennemføre forandringsprocesser med henblik på udvikling og fornyelse.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende skal have viden om og forståelse af:
Teorier og modeller om forandrings- og udviklingsledelse i offentlige organisationer i lyset af moderniserings- og reformstrategier, strukturændringer fusioner og samspillet mellem privat og offentlig sektor.
Færdigheder
Det er målet, at den studerende har opnået færdigheder til at kunne:
Vurdere teorier, metoder og indsamlet data i forhold til forandringsledelse i egen organisation.
Begrunde egen ledelsesmæssige praksis i teorier, metoder og indsamlede data fra egen organisation.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende skal kunne:
Håndtere komplekse problemstillinger i forhold til ledelse af forandringsprocesser og implementering af moderniserings- og reformstrategier.
Identificere behov for egen og organisatorisk kompetenceudvikling i forhold til ledelse af forandringsprocesser i den offentlige sektor.
Udfyld dine kontaktoplysninger i formularen herunder. Herefter vil vi kontakte dig for den videre tilmelding.
Antal dage | Fag | Dato(er) | Pris pr. fag |
---|---|---|---|
1 dage | Coaching - Undervisning | 9. september 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Coaching - Undervisning | 16. september 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Coaching - Undervisning | 25. september 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Coaching - Undervisning | 1. oktober 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Coaching - Aflevering | 11. oktober 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Coaching - Mundtlig prøve | 23. oktober 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Undervisning | 9. oktober 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Undervisning | 25. oktober 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Undervisning | 30. oktober 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Undervisning | 7. november 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Workshop | 14. november 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Aflevering | 22. november 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse og facilitering - Mundtlig prøve | 29. november 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Undervisning | 11. december 2024 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Undervisning | 8. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Undervisning | 15. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Undervisning | 22. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Workshop | 29. januar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Aflevering | 9. februar 2025 | Ikke angivet |
1 dage | Ledelse af forandrings- og udviklingsprocesser i offentlige organisationer - Mundtlig prøve | 26. februar 2025 | Ikke angivet |
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.