Få følgesskab som leder
Økonomiske metoeder og teorier
Hvad er den rette karrierevej for dig? Hvordan ser din karriere ud om 2, 5 eller 10 år?
Opgrader dit CV
Arbejdsmarkedsuddannelser
Har du svært ved at læse og skrive dansk?
Vi supportere og bygger bro
Vi har modtaget dine oplysninger og vil vende tilbage til dig så hurtigt som muligt.
Et særligt tilrettelagt og tonet forløb på 5 ECTS, der består af valgmodulet Ledelse og facilitering på Diplomuddannelsen i Offentlig Ledelse
"Forløbet har givet værdifuld indsigt i vigtigheden af, at facilitatoren styrer rammerne. Det har også tilføjet en faglig dybde og forståelse for vores fælles formål, og har bundet en flot sløjfe på forløbet. Det handler om at inkludere alle perspektiver i møderne, så vi kan træffe de bedste beslutninger sammen. Dette har allerede haft en mærkbar effekt på vores møder, som er blevet mere effektive. Det har især haft stor betydning at gøre dette sammen som en gruppe," fortæller Jeanne Hougaard fra Pedersvænge i Køge
Læs mere om Pedersvænges udbytte af forløbet
Dag 1:
Fokus på awareness
Opmærksomhed på ‘dem’ og ‘mig’
Vi arbejder med empati og dialogens natur i samarbejdet
Systemiske begreber bl.a. autopioese
Dag 2:
Feedbacktyper og virkemidler
Samtaleformer
Roller og magt
Intentionalitet
Positionering og gamemaster
Dag 3:
Gruppedynamikker
Faser, liv og udfordringer
Faciliteringens udfordringer
Dag 4:
Procesfacilitering
Metoder og værktøjer
Mødediagrammet, drejebog mm.
Dag 5:
Vejledning
Synops – vi støtter hinanden
Adgangskravet til modulet er en gennemført uddannelse på minimum erhvervsakademiuddannelsesniveau (kort videregående uddannelse) eller bevis for tilsvarende realkompetencer udstedt af en professionshøjskole eller et erhvervsakademi. Hertil kommer to års relevant erhvervserfaring.
Husk at uploade dokumentation for dette sammen med din ansøgning.
Prøve i modulet tilrettelægges i overensstemmelse med mulighederne i prøveallonge til studieordningen for Diplomuddannelsen i Ledelse, version 01.01. 2021:
Skriftligt produkt: synopsis, max 4-5 sider, efterfulgt af mundtlig prøve. Synopsis omfatter opgaveløsers udkast til drejebog for et møde i bred forstand og beskriver i øvrigt kort opgaveløsers position og organisatoriske kontekst.
Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusive mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litteraturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne.
Kombinationsprøve: skriftligt produkt (synopsis) og mundtlig prøve (30 minutter).
Ekstern bedømmer medvirker ved prøven.
Bedømmelse i henhold til 7-trinsskalaen.
Læringsmål
Formål med modulet
Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at:
Lede og facilitere relationelle processer i mindre og større grupper med henblik på at skabe læring, udvikling og fornyelse i organisatoriske sammenhænge.
Mål for læringsudbytte:
Viden og forståelse
Det er målet, at den studerende:
Har viden om, forståelse af og kan reflektere over teorier og metoder, som belyser og adresserer de dynamikker, der med ledelsesmæssigt perspektiv udfolder sig mellem mennesker i det relationelle rum på gruppe- og organisationsniveau.
Færdigheder
Det er målet at den studerende:
Kan navigere i spændingsfeltet mellem fokus på indhold og fokus på proces og gennem sproglige handlinger lede og skabe involvering, læring og nye handlemuligheder.
Kan analysere det organisatoriske behov for relationelle processer under iagttagelse af de muligheder og begrænsninger, der ligger i henholdsvis en lederrolle og en konsulentrolle.
Kompetencer
Det er målet, at den studerende kan:
Designe og gennemføre relationelle processer i sammenhæng med organisationens behov.
Lede og facilitere relationelle processer i form af møder, teamudvikling, forandringer, workshops, projektaktiviteter og lignende.
Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.