Virksomhedssamarbejde med Hørkram - som vi udviklede ordblindekurser for

Fik ordblindeundervisning i arbejdstiden

Af: Karina Anée Købke

Det er aldrig for sent at gøre noget ved ens ordblindhed – uanset alder eller ’bagage’ fra en svær skoletid. Det ved flere af medarbejderne hos virksomheden Hørkram Foodservice A/S. De har både udviklet sig og fået nemmere ved deres arbejde, efter de modtog ordblindeundervisning og hjælpemidler i samarbejde med KHS Kompetence.

”Vi mennesker vokser, når vi lærer nyt, så det er både en gevinst for os som virksomhed at få dygtigere medarbejdere, men også en personlig gevinst for vores medarbejdere. Efter vi tilbød det første hold ordblinde undervisning, efterspurgte de deltagende medarbejdere selv mere ordblindeundervisning - som en slags overbygning. Så vi har nu kørt to hold og har planer om at fortsætte med hold 3,” fortæller Heidi Riismøller, afdelingsleder i kundeservice hos Hørkram Foodservice A/S i Sorø.

Hun har været med til at tilrettelægge undervisningen, der foregik hos virksomheden en dag ugentlig fordelt over 15 uger.

”Det er desværre et tabu for mange at være ordblind, og det skal være frivilligt, om man vil deltage. Så vi præsenterede tilbuddet om undervisning via en video i vores Hørkram app, hvor et ’kendt ansigt hos os’, der selv er ordblind, fortalte om sin erfaring med at få en bedre hverdag efter ordblindeundervisning,” forklarer Heidi Riismøller.

Gratis undervisning og lønrefusion til virksomheden
Ordblindeundervisningen hos Hørkram er tilrettelagt i samarbejde med KHS Kompetence, som har udarbejdet et særligt undervisningsforløb baseret på test af de deltagende medarbejdere.

”Ordblindeundervisning er et gratis tilbud til medarbejdere og virksomheder. Medarbejderne kan gratis blive screenet for ordblindhed og efterfølgende få gratis ordblindeundervisning. Virksomheder kan desuden få lønrefusion, når medarbejderne er på kursus i arbejdstiden. Så det er simpelthen ren win-win, men mange medarbejdere og virksomheder er ikke klar over, at der er dette tilbud, og at der er hjælp at hente. Derfor er vi også meget glade for samarbejdet med Hørkram, som har trådt nogle store skridt og vist vejen,” udtaler kursuschef på KHS Kompetence, Charlotte Due.

John, Heidi og Jan - alle er meget glade for det output, der er kommet ud af ordblindeundervisningen

Ordblindehjælpemidler, træning og tips
Efter undervisning på hold 1 deltog Jan Børre Nielsen i en ny intern video, hvor han fortalte om sit udbytte af ordblindeundervisningen. Hørkram valgte at lave flere nye videoer til intern brug for at få flere medarbejdere med på næste hold med ordblindeundervisning.

”Jeg er blevet meget bedre til at stave, selv min kone har lagt mærke til det. Jeg har fx lært vokaltrappen og om ord skal staves med en eller to konsonanter. Så nu har jeg lavet et notat fra undervisningen, som en slags huskeseddel, der er med mig på job i lastbilen. Jeg har aldrig vidst, at jeg kunne få gratis hjælpemidler via kommunen. Nu har jeg fået en arbejdstelefon med stavekontrol. Før måtte jeg spørge min kone eller kunden om hjælp til at stave. Nu kan jeg indtale det på min telefon, hvis jeg skal have returvarer. Heidi hjalp os med at udfylde de papirer, som vi hver især skulle bruge for at søge hjælpemidler i vores bopælskommuner,” fortæller Jan Børre Nielsen, der arbejder som chauffør i Hørkram.

Mere komplekse arbejdsopgaver
John Henriksen har også deltaget i ordblindeundervisningen og ville ønske, at han havde fået ordblindehjælpemidler for mange år siden.

”Før skrev jeg ikke breve, men det blev nemmere at slette og rette da pc’en kom, men stavekontrollen fanger dog ikke alt. Før skrev jeg fx 'jeg skal bage lige' i stedet for 'bare lige'. Jeg har især haft problemer med '-endelserne', men efter undervisningen er jeg blevet bedre til at lytte til ordene. Min fordel er, at jeg selv kan se, at ordet er skrevet forkert, jeg har bare ikke kunne stave det rigtigt. Nu har jeg fået nogle gode tips og tricks og glæder mig til at få arbejdstelefon med ordblindeprogrammer, der kan lette min hverdag, når jeg læser følgesedler og faktura og skriver beskeder til kunden. Alle har krav på hjælpemidler, og bør søge om det, siger John Henriksen, der også arbejder som chauffør hos Hørkram.

Alle deltagerne fra ordblindeundervisningen klarer sig i dag langt bedre i hverdagen og har fået nemmere ved deres arbejdsopgaver. En af deltagerne på hold 1 rykkede sig så meget, at det var muligt at få mere komplekse arbejdsopgaver.

Jan er meget glad for, at Hørkram har givet ham muligheden for ordblindeundervisning i arbejdstiden

Læs også...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.