Tarek tog faciliteringsuddannelsen

Fra mødekultur til samarbejdskultur

Af: Karina Anée Købke

For Tarek Lakrioui, fungerende formand i Byggegruppen hos 3F Københavns Chauffører & Vestegnen, har diplommodulet Facilitering været en nødvendig del af hans rejse som leder. Efter 25 år som tømrer og 4 år som faglig sekretær i fagbevægelsen beskriver Tarek sin oplevelse med modulet som afgørende for at navigere i sin nye rolle med både drift- og personaleansvar.

I en branche præget af traditionelle mønstre havde han brug for at fylde værktøjskassen op – denne gang med værktøjer til ledelse og forandring.

”Da jeg blev formand, kunne jeg godt se, at der var behov for, at jeg fik nogle nye indsigter. Det kræver uddannelse. Jeg mener, man skal være så godt rustet som muligt, så jeg kan gøre hverdagen nemmere for både mig selv og mine kolleger,” fortæller Tarek og fortsætter:

”Modulet Facilitering på diplomlederuddannelsen gav mig mulighed for at træde et skridt tilbage, reflektere over mine egne ledelsesmetoder og finde nye veje til at se – og løse – gamle mønstre.”

Rum til følelser

Tarek beskriver særligt det, at der er ’rum’ til at tale følelser på uddannelsen, som givende.

”Der var plads og rum til, at vi kunne drøfte alle følelser. Det var ekstremt givende. Vores hverdagsoplevelser blev draget med ind i undervisningen, og det var meget mere brugbart end blot at dykke ned i teorier i lærebøgerne. Jeg er praktiker – jeg skal ud at mærke det, og det giver bare mere mening, når man kan tage værktøjerne med hjem og bruge dem direkte. Tidligere talte vi tit om, hvad der ikke fungerede. Nu lægger jeg vægt på succeserne og på at få det bedste frem i folk. Det kan jeg virkelig mærke virker,” fortæller han.

Der har været mange aha-oplevelser undervejs ifølge Tarek. En udfordring for Tarek har været at bryde med en fastlåst mødekultur, hvor beslutninger ofte blev trukket i langdrag, og de samme få personer dominerede diskussionerne.

”Der har været en mødekultur, der går på, ’sådan har vi altid gjort’. Det har jeg fået værktøjer til at løsne op for,” siger Tarek med et smil og fortsætter:

”Før tog vi tit meget lange omveje og havde svært ved at komme frem til beslutninger. Men nu har jeg lært, hvordan man skaber en klar dagsorden og sikrer, at alles stemmer bliver hørt. Det handler om at tage små skridt og sørge for, at folk føler sig hørt, uden at presse for meget ned over hovedet på dem.”

Gode kort på hånden

Tarek har også taget diplommodulerne Forandringsledelse og Ledelsesbaseret coaching, og det har givet ham gode kort på hånden til at spille sine kollegaer endnu bedre.

Se alle modulerne her og læs om hele diplomlederuddannelsen.

Fakta om Diplomlederuddannelsen

Omfang: 60 ECTS-point på professionsbachelor-niveau.

Moduler: 3 obligatoriske moduler (30 ECTS), 3 valgfrie moduler (15 ECTS) og et specialemodul (15 ECTS).

Varighed: Typisk 3 år

Målgruppe: Offentlige ledere og kommende ledere, der ønsker at styrke deres ledelseskompetencer.

Adgangskrav: Minimum en erhvervsakademiuddannelse og 2 års relevant erhvervserfaring. Mulighed for realkompetencevurdering.

Praktisk fokus: Uddannelsen integrerer din egen ledelsespraksis og giver direkte anvendelig viden.

Læs også...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få ny inspiration, viden om nye trends på arbejdsmarkedet samt information om tilskudsmuligheder mv.