Ledelse af omsorgspersonale kræver faglig ballast
”Uddannelsen er spot on på netop ældreområdet”. Sådan fortæller tre ledere i Greve kommune, der har fået et nyt syn på dem selv og deres arbejdsområder efter de har gennemført Den Grundlæggende Lederuddannelse.
Bolette Vilstrup, Madelene Eriksen og Jeanne Pedersen har stor erfaring med deres arbejde, men de takkede alligevel ja, da lederteamet i Greve kommune tilbød dem at komme på lederuddannelse. Det har de ikke fortrudt et sekund. De har tværtimod fået mod på mere lederuddannelse, og har indset, at ”du er er nødt til at dygtiggøre dig som leder, for det afspejler sig i medarbejderne”.
”Jeg har særligt haft gavn af at få mere viden om konflikthåndtering og håndtering af vanskelige samtaler. I vores fag sker der en masse ændringer politisk, som løbende stiller nye krav til os alle,” fortæller Bolette Vilstrup, der har arbejdet som hjemmesygeplejerske de sidste 15 år i Greve kommune, og i dag er stedfortræder for lederne i sygeplejen.
Flere nuancer i lederrollen
Medarbejdere, ledere og mellemledere skal få det til at hænge sammen, når der f.eks. sker ændringer.
”Vi bruger os selv utroligt meget i vores arbejde med mennesker, og det er vigtigt at vi som stedfortrædere ved, hvordan vi bedst kan støtte op om vores kolleger, og det har vi helt klart fået værktøjer til på lederuddannelsen. Det er svært at være i et felt, hvor mange giver meget af sig selv, og derfor er det alfa og omega af få ny ballast i form af uddannelse, særligt fordi vores medarbejdere er så forskellige,” siger Bolette Vilstrup.
Bolette fortæller, at uddannelsen har givet hende et ’fagligt filter’, så hun ser flere nuancer i sin lederrolle, og ser det hele lidt oppefra i helikopterperspektiv:
”Efter uddannelsen ser og filtrerer jeg problematikker gennem en faglig brille”.
Fælles ståsted og hinandens sparringspartnere
Alle tre fortæller enstemmigt, at det er en kæmpe fordel, at de har været tre afsted på samme uddannelse:
”Vi arbejder alle indenfor ældreplejen i Greve kommune, og selv om vi er i forskellige afdelinger, så bruger vi hinanden til at støtte os op af og vende tingende med. Vi har fået et fælles ståsted som ledere, og er hinandens sparringspartnere.”
Madelene Eriksen har arbejdet som social og sundhedsassistent i 40 år, og er i dag stedfortræder. Efter uddannelsen er hun i dag mere fokuseret og sikker i sin lederrolle:
”Jeg er langt mere opmærksom på, hvilken type leder jeg er. Jeg øver mig hele tiden i at lytte, inddrage og at være obs på hvordan medarbejderne har det. Jeg er desuden blevet mere opmærksom på tid og strukturering – både struktur på vores morgenmøder med fast dagsorden, min kalender og i det hele taget at have fokus. Jeg har lært meget om faldgruber. F.eks. vigtigheden af, at vi taler ordentligt om tingene, og får en god dialog ved vores møder. Vores kultur ændrer sig i øjeblikket, og hvis jeg ikke følger med som leder, så smitter det af på organisationen og afspejler sig i medarbejderne”, fortæller Madelene, der glæder sig til at forsætte på overbygningen på Den Grundlæggende Lederuddannelse.”
Leder med pondus
De tre ledere fortæller, at de også fik stort udbytte af at udveksle erfaringer med kursister fra andre brancher:
”Vi kom fra en offentlig arbejdsplads, og andre kom fra det private erhvervsliv. Det var virkelig en øjenåbner at høre om deres udfordringer, og opleve hvordan vi sidder med hver vores forskellige tankegange. Det fik os til at tænke over, at se tingene fra en anden vinkel, når vi både brugte vores egne samt de andres arbejdsdag som cases i vores undervisning og gruppearbejde”.
De er også alle enige i, at særligt situationsbestemt ledelse og forandringsledelse passer spot on til deres arbejdsplads inden for ældreområdet, hvor man løbende skal tilpasse sig til den gældende politik.
”Jeg har både lært at tale med og høre medarbejderne på en ny måde, men også at dyrke mit personlige lederskab, f.eks. på ledermøder i Greve kommune, hvor jeg også er nødt til at stå imod, hvis jeg ikke er enig,” siger Madalena Eriksen.
Mægler, problemknuser og skarp formidler
Jeanne Pedersen har arbejdet som mellemleder i 20 år i Greve kommune, og er i dag stedfortræder i hjemmeplejen i Greve Kommune. Hun ser også frem til at gå skridtet videre med overbygningen:
”Jeg har været sammen med mine ledere i 16 år, og i den tid er vi vokset og vokset, så vi lige nu er en kæmpe personalegruppe på langt over 100. Med tiden er mine arbejderopgaver også vokset ift. ansvar og ledelse, så selv om jeg før har været på leder kurser, så var det blevet tid til at få endnu mere viden og bekræftelse i, at det jeg gør, er rigtigt,” lyder det fra Jeanne Pedersen.
Hun fortæller, at hendes rolle ofte er midt mellem personale og ledelse eller mellem borgeren og personalet:
”Det kræver, at jeg er en skarp formidler, der kan få begge sider til at mødes. Jeg tænker mere over at forberede vigtige samtaler end før, og hvordan jeg bedst formidler budskabet i den enkelte situation.”
De tre ledere er glade for den viden og værktøjer, de har fået på kurset, der kan være med til at forebygge eller løsne op for konflikter.
”Vi bruger simpelthen det vi har lært dagligt,” slutter de.
Mangler du inspiration til din ledergerning?
Læs mere om Den grundlæggende lederuddannelse: /glu